Je bent hier:
STEM-project: Weg naar Mars
STEM-project: Weg naar Mars
Tijdens dit STEM-project gaan we na welke uitdagingen we moeten overwinnen om een succesvolle lancering naar Mars te bekomen. Denk daarbij aan de route die moet afgelegd worden en of we op eender welk moment naar Mars kunnen vertrekken. We bekijken bovendien wat er bij komt kijken om een raket een stabiele vlucht te laten uitvoeren en wat de meest aerodynamische vorm is. De leerlingen zullen zelf methodes moeten bedenken om de hoogte, snelheid en de versnelling van hun raket te kunnen achterhalen.
Programma
Aan de hand van berekeningen, onderzoekend en ontwerpend leren komen we tot antwoorden op de vragen uit volgende hoofdstukken:
- Hoofdstuk 1: Waarom naar de ruimte?
- Hoofdstuk 2: Welke route nemen we naar Mars en hoe lang zijn we onderweg?
- Hoofdstuk 3: Hoe ziet de ideale raket er uit?
- Werkblad 1: De ideale vorm
- Werkblad 2: Stabiliteit
- Werkblad 3: De ideale brandstof
- Hoofdstuk 4: Bereikte hoogte en snelheid van je waterraket
- Uitbreiding: Versnelling van je raket
- Hoofdstuk 5: Ontwerpen en testen van de waterraket
- Hoofdstuk 6: Op weg naar Mars, afsluitend hoofdstuk
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- illustreer je de geschiedenis van de oorspronkelijke en de huidige Space Race;
- bereken je het ideale lanceermoment naar Mars;
- bereken je de tijdsduur van een vlucht naar Mars;
- onderscheid je de verschillende ruimtevaartuigen;
- beschrijf je de voor- en nadelen van de verschillende ruimtevaartuigen;
- selecteer je aan de hand van tabellen de beste vorm van een (water)raket;
- bedenk je een manier om de hoogte, gemiddelde snelheid en maximale versnelling van een (water)raket te bepalen;
- kan je via onderzoekend leren nagaan welke aanpassingen invloed hebben op de bereikte hoogte van de (water)raket.
Doelgroep
Leerkrachten wetenschappen of STEM van de tweede graad doorstroom- of dubbele finaliteit van het secundair onderwijs
Begeleiding
Tim Louagie is educatief medewerker bij Brightlab. Brightlab is het STEM-onderwijslabo van RVO-Society. Brightlab stoomt jongeren klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw met stimulerend, krachtig en innoverend STEM-onderwijs. Meer info over ons nascholingsaanbod via onze website www.brightlab.be.
Praktisch
Cursuscode:
23/STM/082ACursus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
laptop, muis, karton van vb. ontbijtgranendoos, lege plastic fles van min. 1,5L
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 24 oktober 2023 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.