Zoek een nascholing

STEM-projecten met Arduino - basis

Arduino is een populaire manier om waardevolle links te maken met de vier STEM-domeinen en om leerplandoelen te bereiken rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces.

Het meten van verschillende fysische grootheden en het aansturen van verschillende actuatoren wordt stapsgewijs behandeld. Je zal de kans krijgen om grafisch programmeren naast tekstueel coderen te gebruiken om zo de keuze te maken die voor jou het beste past.

Vervolgens werken we verschillende schakelingen en bijhorende programma's uit die meteen toe te passen zijn in jouw STEM-klaspraktijk en krijg je ruim de tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Programma

Na een inleiding waarin we op een heel praktische manier de voor- en nadelen tonen van de verschillende types Arduino-hardware en de verschillende keuzes i.v.m. Arduino-software, gaan we vrij snel praktisch aan de slag. Zo leer je o.a. hands-on een aantal actuatoren aansturen en een aantal sensoren inlezen. Je kiest zelf welke.
Tot slot leren we een aantal manieren om de gemeten waarden te visualiseren. Tijdens deze oefeningen bieden we regelmatig kapstokken aan om de link met de vier STEM-domeinen te maken.

Al het meegeleverde lesmateriaal is vrij aan te passen en is meteen inzetbaar in jouw klaspraktijk.

Programma:

  • Arduino – keuze van hardware (UNO, Leonardo, Breadboard …)
  • Arduino – keuze van software (IDE, C, Snap4Arduino, Ardublock, Blockly)
  • aansturen actuatoren: led, RGB-led, warmte genereren, DC motor, servomotor
  • inlezen sensoren: schakelaar, potentiometer (hoekmeting), temperatuurmeting, lichtmeting
  • visualiseren van resultaten via computerscherm

Doelstellingen

De deelnemer kan:

  • leerplandoelen bereiken rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces;
  • een op feiten gebaseerde keuze maken voor Arduino-hardware;
  • een op feiten gebaseerde keuze maken voor Arduino-software;
  • zelfstandig een aantal actuatoren aansluiten en correct programmeren;
  • zelfstandig een aantal sensoren aansluiten en correct programmeren;
  • zelfstandig de gemeten sensorwaarden visualiseren.

Doelgroep

Leerkrachten eerste graad STEM, techniek en technische activiteiten en leerkrachten tweede graad STEM, wetenschappen en elektronica.

Een basiskennis van programmeren of elektronica is wenselijk, maar geen vereiste.

Begeleiding

Bart Huyskens, reeds meer dan 20 jaar leraar elektronica en ICT aan het Sint-Jozefinstituut in Schoten. Als STEM-coördinator was hij mee verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal weldoordachte STEM-richtingen. Daarnaast geeft hij nascholingen en ontwikkelt hij lesmateriaal voor kwalitatief en betaalbaar STEM-onderwijs. Bekijk zijn website via www.e2cre8.be en www.stemzone.be.

Praktisch

Cursuscode: 20/STM/044A

Drank en syllabus zijn inbegrepen.

Je kan 's morgens een broodje bij de lesgever bestellen en betalen. Eigen lunchpakket is zeker mogelijk.

Voor deze nascholing is er een zeer beperkt aantal deelnemers. Voor alle deelnemers is er een PC met de gebruikte software ter beschikking. Tijdens deze nascholing gebruik je Brainbox AVR bordjes, actuatoren en sensoren, ze worden ook voorzien voor alle deelnemers.

Deelnemers kunnen geheel vrijblijvend ook een eigen set aanschaffen bij de lesgever.


Jouw bijdrage: 175 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 16 november 2020 09:00u 16:00u Sint-Jozefinstituut, Jozef Hendrickxstraat 153, 2900 Schoten


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen