Je bent hier:
Van Holocaust tot terrorisme - Daderschap veelzijdig analyseren met je leerlingen
Van Holocaust tot terrorisme - Daderschap veelzijdig analyseren met je leerlingen
Hoe kunnen schijnbaar gewone mensen verworden tot daders van vreselijke misdaden, zoals foltering, aanslagen, oorlog of zelfs uitroeiing? Wat drijft mensen ertoe om te radicaliseren, om terrorisme te plegen, om steden plat te bombarderen, om buitengewoon ‘duivels’ kwaad te gaan bedrijven? Dit zijn vragen die veel mensen zich stellen, ook je leerlingen. Deze inhoudelijke nascholing gaat uitgebreid in op dergelijke vragen en neemt je mee in een diepgaande analyse van daderschap. Je krijgt inzichten en bronverwijzingen waarmee je zelf met je leerlingen aan het denken/werken kan gaan.
Programma
In deze interactieve lezing krijg je een actuele analyse en voorstelling van het complexe samenspel van actoren en factoren die collectief geweld initiëren en vorm geven. We vertrekken daarbij vanuit de historische casus van de Holocaust (Auschwitz) en maken de koppeling naar tijdloze mechanismen die ook vandaag een rol spelen in actuele geweldsconflicten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- analyseer je oorzaken van collectief geweld, casus Holocaust en actualisering
- heb je grondig inzicht in het concept daderschap
- ken je de weg naar een aantal theorieën, bronnen, werkvormen en ander materiaal dat je kan gebruiken in je lessen
Doelgroep
Deze nascholing is gericht op alle leerkrachten die werken rond thema’s als daderschap, hoe en waarom mensen ‘kwaad plegen’, historische en actuele vormen van collectief geweld. We denken hierbij aan historische en menswetenschappelijke vakken, de competenties burgerschap en historisch denken, en alle aanverwante vakken en geïnteresseerden in het secundair en het hoger onderwijs.
Begeleiding
Christophe Busch is criminoloog, historicus, master in de Holocaust- en Genocidestudies en promoveerde op een proefschrift over beeldvorming bij collectief geweld. Hij werkte in de forensische psychiatrie en werd nadien algemeen directeur van Kazerne Dossin. Nu leidt hij het Hannah Arendt Instituut voor burgerschap, stedelijkheid en diversiteit. Christophe Busch is gespecialiseerd in onderzoek naar collectief geweld. Hij publiceerde recent het boek ‘De duivel in elk van ons. Van Holocaust tot terrorisme: hoe gewone mensen in staat zijn tot buitengewoon kwaad’.
Praktisch
Cursuscode:
25/GES/060A
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 22 oktober 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.