Je bent hier:
Wetenschap en techniek in de kleuterklas
Wetenschap en techniek in de kleuterklas
"Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig." (Albert Einstein)
Kleuters zijn van nature nieuwsgierig en willen voluit de wereld ontdekken. Hoe wij hiermee omgaan, is cruciaal voor de ontwikkeling en leergierigheid van kinderen. Net daarover gaat het in deze vorming. Je komt te weten wat wetenschap en techniek inhoudt. Welke houding vraagt dit van ons? Van daaruit springen we direct de praktijk in en wordt nagegaan hoe we onze kleuters als volwaardige partners betrekken in het scheppen van een krachtige leeromgeving.
Tegenwoordig heerst een structureel tekort aan exacte wetenschappers en technici, wat door een steeds meer technologisch wordende maatschappij als een economische handicap wordt ervaren. Competentieontwikkeling in wetenschap en techniek beoogt onder meer een versterking van democratisch burgerschap en integratie in een technologische maatschappij en de uitbouw van een duurzame samenleving.
Wetenschap en techniek genieten ook binnen het ervaringsgericht onderwijs ruime aandacht. Deze leerdomeinen geven kinderen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken. Kinderen willen greep krijgen op de steeds meer technischer van aard wordende wereld waarin zij fysiek deel van uitmaken. Ze zijn onderzoekers die, vanuit een nieuwsgierige houding, betekenis willen geven aan dingen door verklaringen te vinden of te ontdekken hoe voorwerpen werken.
Programma
- We vertrekken vanuit de wetenschappelijk onderbouwde visie op wetenschap en techniek;
- Waar en wanneer zien we wetenschap en techniek;
- Onderzoekend en ontwerpend leren;
- Rijk klasmilieu;
- Praktijkvoorbeelden;
- Exploreren experimenteren.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- openstaan voor de manier waarop kinderen de wereld ontdekken;
- zelf vanuit een nieuwsgierige houding zich afstemmen op de belevingswereld van kleuters;
- wetenschap en techniek herkennen in de breedte;
- een rijk klasklimaat voor wetenschap en techniek voorzien;
- op basis van praktijkvoorbeelden eigen werkvormen uitwerken en integreren in de eigen klaspraktijk;
- het effect van wetenschap en techniek op het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen ervaren.
Doelgroep
Leerkrachten kleuteronderwijs, zorgcoördinatoren en directies.
Begeleiding
Veerle De Winter werkt als onderzoeker en vormingsmedewerker voor het Centrum Ervaringsgericht Onderwijs. Zij ondersteunt lagere en kleuterscholen in het ontwikkelen van hun Wetenschap- en techniek onderwijs en voert onderzoek naar de effectiviteit van de verschillende programma’s en de ontwikkeling van evaluatiesystemen m.b.t. het begrijpen van de fysische wereld.
Praktisch
Cursuscode:
17/KLE/018ABeperkt aantal deelnemers. Syllabus en dranken inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro.
Eigen lunchpakket is mogelijk.
Jouw bijdrage: 110 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Ter informatie: Lesgeefster Daisy Boonen wordt vervangen door Veerle De Winter.
Veerle De Winter werkt als onderzoeker en vormingsmedewerker voor het Centrum Ervaringsgericht Onderwijs. Zij ondersteunt lagere en kleuterscholen in het ontwikkelen van hun Wetenschap- en techniek onderwijs en voert onderzoek naar de effectiviteit van de verschillende programma’s en de ontwikkeling van evaluatiesystemen m.b.t. het begrijpen van de fysische wereld.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 20 maart 2018 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.