Je bent hier:
Zelfverwonding bij jongeren. Hoe kunnen we er op school mee omgaan?
Zelfverwonding bij jongeren. Hoe kunnen we er op school mee omgaan?
Uit onderzoek bij leerlingen uit scholen in Vlaanderen bleek dat 13% van de jongeren tussen 14 en 17 jaar ooit aan zelfbeschadiging deed. Bij deze cijfers gaat het zowel over zelfverwonding (krassen, snijden...) als over zelfmoordpogingen. Nieuw onderzoek uit 2006 richtte zich enkel op zelfverwonding en kwam tot cijfers van 1 op 5 jongeren die erkenden zichzelf opzettelijk een wonde te hebben toegebracht. Daarna kwam het thema minder in de belangstelling maar sedert 2011 stellen we opnieuw vast dat veel scholen kampen met jongeren die aan zelfverwonding doen.
Voor leerkrachten en leerlingenbegeleiders is het niet makkelijk om hier mee om te gaan. Ook ouders en vrienden voelen meestal onmacht als ze geconfronteerd worden met een jongere die zichzelf verwondt.
De eerste opvang en blijvende steun door direct betrokkenen blijkt echter van groot belang te zijn in het hulpverleningsproces.
Programma
Tijdens deze nascholing krijg je informatie over dit toch wat bizarre fenomeen om zo te komen tot een beter begrip van deze jongeren. Er worden ook concrete handvatten gegeven over hoe hen te benaderen. Deze benadering is gebaseerd op het oplossingsgerichte therapiemodel (solution focused therapy, met een variant in het Brugs Model).
Volgende items komen aan bod:
- het WIE-WAT-WAAROM-WANNEER van zelfverwonding bij jongeren;
- DVD over een mogelijke aanpak op school;
- handvatten voor een eerste gesprek of voor een gesprek bij een vermoeden van zelfverwonding;
- tips over hoe de dagelijkse omgeving, (o.a. leraren en vrienden) 'helpend' kan zijn voor deze jongeren;
- inhoud van begeleidende gesprekken door leerlingenbegeleiders;
- tips voor de EH-verantwoordelijke op school;
- verwijzing naar externe diensten;
- richtlijnen voor het indijken of voorkomen van krasepidemieën.
Doelstellingen
De deelnemers krijgen een duidelijke visie op het fenomeen zelfverwonding en kennen handvatten om de problematiek op school aan te pakken.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, studiemeester-opvoeders, EH-verantwoordelijken secundair onderwijs (ev. 3de graad basisonderwijs).
Begeleiding
Nadine Callens, zelfstandig nascholer, 33 jaar ervaring als maatschappelijk assistente bij het Vrij Centrum voor Leerlingenbegeleiding Oostende-Gistel en medewerker provinciale vormingscel voor de West-Vlaamse CLB's.
Auteur van het boek Zelfverwonding bij jongeren, een gids voor leerkrachten, leerlingenbegeleiders, ouders en vrienden en medeauteur van Survivalkit voor leerkrachten over oplossingsgericht werken op school, beiden bij uitgeverij Garant.
Praktisch
Cursuscode:
18/SEB/023ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 109,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 29 maart 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.