Je bent hier:
Muzikale sprankels ontdekken en ontwikkelen bij peuters en kleuters
Muzikale sprankels ontdekken en ontwikkelen bij peuters en kleuters
Peuters en kleuters zitten boordevol muzikale expressie. Hoe speel je hierop in als leerkracht en welk muzikaal materiaal reik je hen aan? In deze nascholing ontdek je inspirerende werkvormen die je zelf naar je hand kan zetten in je eigen klas. Een frisse en nieuwe blik op muzikaal spel met jonge kinderen.
Programma
Musica Impulscentrum gelooft dat iedereen muzikaal is. Vanaf de geboorte bezit elk mens van nature bepaalde eigenschappen waarbij je makkelijk kan aanknopen om muzikaal aan de slag te gaan. Specifiek gaat het over luisteren, communiceren en het belichamen van muziek. Op een laagdrempelige manier maak je via deze eigenschappen een muzikale connectie met jezelf en ervaar je hoe je dezelfde eigenschappen kan aanspreken om jonge kinderen te betrekken in muzikaal spel.
Naast veel zingen, ritmisch werken, luisterspelletjes en creatieve opdrachten, krijg je meer inzicht in de muzikale ontwikkeling van jonge kinderen, het belang van stilte en observeren tijdens het musiceren.
Volgende werkvormen komen aan bod:
- luisteren met de focus op verschillende klanktimbres en dynamieken;
- muzikaal communiceren; principes zoals imitatie, variatie en contrast komen uitgebreid aan bod;
- belichamen van muziek, wat bij jonge kinderen vanzelfsprekend met elkaar verbonden is;
- creatie: je maakt in kleine groepjes versjes die onmiddellijk in de klascontext kunnen ingezet worden. Je leert ook hoe je op een eenvoudige manier een muziekstuk kan maken samen met kinderen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- observeer je peuters en kleuters op een andere manier tijdens het musiceren;
- speel je beter in op muzikaal gedrag bij peuters en kleuters;
- maak je zelf je eigen versjes die je kan inzetten in de klascontext;
- ervaar je het plezier dat ontstaat tijdens muzikaal spel bij jezelf en de kinderen;
- heb je inzicht in de muzikale ontwikkeling van peuters en kleuters;
- bedenk je zelf nieuwe variaties om muziek te visualiseren of te belichamen;
- heb je meer aandacht voor de klankkleuren van dagelijkse materialen en de manieren waarop je hiermee kan spelen;
- experimenteer je met intentie en expressie tijdens het musiceren;
- bouw je een repertoire op van liederen en ritmische versjes;
- ervaar je de kracht van non-verbale communicatie;
- ontwikkel je samen met kleuters een muziekstuk.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs
Goed om te weten
Geïnteresseerd in nog nog meer nascholingen voor peuterleerkrachten: KLE/036, KLE/052, KLE/067, KLE/071, KLE073, KLE/079, KLE/083, KLE/084
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.