Zoek een nascholing
Je bent hier:   Van gamen naar groeien: E-sports als educatief instrument

Van gamen naar groeien: E-sports als educatief instrument

Heb jij gamers in de klas of in huis? Jij kunt die wereld binnenhalen in je school en klas. In deze nascholing ontdek je hoe E-sports (competitief gamen) inzetbaar is als krachtige en verbindende leeromgeving. Je maakt kennis met concrete toepassingen binnen vakken als economie, sport, ICT, PAV en leert hoe je mediawijsheid, executieve functies en soft skills versterkt via competitief en coöperatief gamen.

Programma

Tijdens deze praktijkgerichte nascholing:

  • maak je kennis met E-sports als groeiend fenomeen, inclusief de impact op jongeren en de educatieve meerwaarde, dit via interactieve presentaties met beeld- en videomateriaal;
  • verken je de concrete leerkansen binnen vakken zoals economie, eventmanagement, lichamelijke opvoeding, ICT (mediawijsheid en cybersecurity), aan de hand van inspirerende voorbeelden en lesideeën;
  • analyseer je bestaande good practices uit KTA Brugge (de enige school in Vlaanderen die E-sports aanbiedt in het curriculum) en reflecteer je in kleine groepen over de haalbaarheid in je eigen context;
  • werk je zelf een eenvoudig E-sportsproject of -event uit, gekoppeld aan leerdoelen binnen je vak(ken);
  • denk je samen met collega’s na over de ontwikkeling van soft skills bij leerlingen, zoals samenwerking, communicatie, probleemoplossend denken en digitale verantwoordelijkheid;
  • test je hands-on tools, platforms en formats uit die geschikt zijn voor gebruik in de klas of tijdens projectdagen;
  • bespreek je valkuilen en succesfactoren voor het implementeren van E-sports in een schoolomgeving.

De afwisseling tussen uitleg, praktijkoefeningen en collegiale uitwisseling zorgt voor een inspirerende én toepasbare ervaring.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing kan je:

  • uitleggen wat E-sports is en hoe je het doelgericht inzet in het onderwijs;
  • minstens drie concrete lesideeën formuleren die aansluiten bij jouw vakgebied;
  • zelfstandig een kleinschalig E-sportsproject of -evenement opzetten met je leerlingen;
  • E-sports koppelen aan leerinhouden rond mediawijsheid, cybersecurity en computationeel denken;
  • gericht werken aan executieve functies & soft skills bij leerlingen via gaming- en projectvormen;
  • kritisch reflecteren op de kansen én uitdagingen van E-sports in de klas.

Je vertrekt met kant-en-klare ideeën, lesmateriaal en inspiratie om E-sports doordacht in te zetten op jouw school.

Doelgroep

Deze nascholing is bedoeld voor leerkrachten secundair onderwijs (alle onderwijsvormen en graden) die interesse hebben in innovatieve, motiverende werkvormen. Ook pedagogisch begeleiders, leerlingenbegeleiders, directies of ICT-coördinatoren die willen verkennen hoe E-sports in het onderwijs past, zijn welkom.

Er is geen voorkennis nodig over E-sports of gaming. Een open houding en een basisaffiniteit met de leefwereld van jongeren en videogames zijn wel aanbevolen om het maximale uit de sessie te halen.

Mee te brengen door cursist

Je eigen laptop

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Download Minecraft Education; de inloggegevens worden door de lesgever voorzien tijdens de nascholing.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid